Το Λονδίνο έγινε ποδηλατούπολη
Πρίν λίγες μέρες έγραφα για την καταπάτηση του δημόσιου χώρου της Αθήνας από τα πατίνια. Σήμερα διάβασα στον Economist ότι στο Λονδίνο τα τελευταία δύο χρόνια έχουν αυξηθεί οι ποδηλάτες κατά 57%. Το Λονδίνο έγινε ποδηλατούπολη.
In central London, the survey shows, bikes have overtaken cars to become the most common vehicle. On current trends, they will outnumber all motor vehicles—cars, buses, motorbikes, vans and lorries—within two years (see chart). Will Norman, the cycling commissioner, reckons the city has reached a tipping-point, with much of the surge coming from people who had not previously been persuaded to pedal.
Πώς πείστηκαν αυτοί οι άνθρωποι να αρχίσουν να ποδηλατούν ενώ τόσα χρόνια και παρά τις υποδομές σε ποδηλατόδρομους δεν το είχαν κάνει; Ο Economist απαντάει ότι τη διαφορά έκαναν τα ηλεκτρικά ποδήλατα προς ενοικίαση, και συγκεκριμένα η τελευταία γενιά τους.
London’s bike boom offers several lessons. The first is that while many people enjoy the thrill and convenience of cycling, some dislike the effort. London introduced docked bikes in 2010. It has had electric bikes for hire since 2011. But usage took off with the introduction of Lime’s powerful Gen4 bike in 2022. All rental-electric bikes have a top speed of 25kph. But Limes have rapid acceleration, enabling riders to zip around with little exertion.
Σε αντίθεση με την Κοπεγχάγη και το Άμστερνταμ που είναι εντελώς επίπεδες, το Λονδίνο τις έχει τις ανηφόρες του. Για να γίνει πραγματικά χρήσιμο το ποδήλατο πρέπει να μπορεί κάποιος να το φανταστεί να το χρησιμοποιεί κάθε μέρα - οι ανηφόρες τις Αθήνας δεν είναι απλώς μια δικαιολογία.
Το άλλο εμπόδιο στη χρήση ποδηλάτου είναι οι μεγάλες αποστάσεις - θα μπορούσε κάποιος κάτοικος κέντρου ΑΘήνας να πηγαίνει κάθε μέρα στη δουλειά του στο «δαχτυλίδι» (καθόλου τυχαίο παράδειγμα) με το ποδήλατο - ακόμα κι αν η Κηφισίας ήταν ασφαλής; Η εμπειρία του Λονδίνου λέει πώς οχι:
In commuting hours, Lime’s data show that many riders use the bikes for first- or last-mile trips: getting to the nearest Tube or from a railway station to the office. For many, this shaves a third or more off their commute.
Όσον αφορά στα προβλήματα που έχουμε στην Αθήνα με τα πατίνια και την ανεξέλεγκτη χρήση τους, υπάρχουν λύσεις:
There have been teething problems. It is hard to ensure that riders park considerately, not in the middle of the pavement. In the city centre, there are now tightly enforced parking zones, though this can lead to bikes clustered like a shoal. In the rest of the city, operators try to enforce good behaviour by making riders take photos. With more investment in cycle parking, cities should be able to solve this (around ten bikes fit into each car space).
Οπότε ναι στα περισσότερα ποδήλατα, πολύ περισσότερο στα ηλεκτρικά ποδήλατα. Ναι και στις εταιρείες που τα νοικιάζουν γιατί τα κάνουν πολύ πιο πρακτικά. Όχι στην ανεξέλεγκτη χρήση τους. Και οχι στο να πιστεύουμε ότι δεν χρειάζεται παράλληλα να επενδύσουμε στα ΜΜΜ.