Παρυφές

Περί αποβλήτων

«Τα καταστήματα εστίασης, κατά τη διαδικασία προετοιμασίας, μαγειρέματος αλλά και πλύσης, αποχετεύουν μεγάλες ποσότητες βρώσιμων λιπών, ελαίων, λιπαρών και άλλων επιβλαβών ουσιών μέσα στο δίκτυο», εξηγεί ο Ντάνας. «Αυτές οι ουσίες, μέσα στο δίκτυο ψύχονται και στερεοποιούνται, μειώνοντας σταδιακά τη χωρητικότητα των αγωγών – όπως συμβαίνει στη καρδιά όταν παθαίνουμε έμφραγμα».

Σύμφωνα με την έρευνα της ECAS στο εμπορικό τρίγωνο, από τους 133 λιποσυλλέκτες που εντοπίστηκαν (σε εστιατόρια, ταχυφαγεία, ξενοδοχεία, καφέ, μπαρ, ζαχαροπλαστεία και σούπερ-μάρκετ), οι 130 ήταν «υποδιαστασιολογημένοι και ελλιπώς ή και καθόλου συντηρημένοι». Συνολικά 279 επιχειρήσεις, το 56% του δείγματος που διερευνήθηκε, δεν είχαν καν λιποσυλλέκτη.

Ο Γιάννης Παλαιολόγος γράφει στο Inside Story μια ακόμα όψη της διαχείρισης αποβλήτων και απορριμάτων στην Αθήνα. Εδώ οι έλεγχοι είναι εντελώς επιφανειακοί, ελεγκτές και ελεγχόμενοι απλώς κάνουν τα τυπικά.

«Συχνά τα καταστήματα τοποθετούν εξοπλισμό εντελώς ακατάλληλο, ακόμα και οικιακού τύπου, απλά για να πάρουν την άδεια».», λέει ο Απόστολος Ντάνας. Σε μία περιοχή, όπως αφηγείται, υπήρχε ένας λιποσυλλέκτης, ο οποίος πήγαινε από μαγαζί σε μαγαζί για τις ανάγκες της αδειοδότησης – «όπως τα πρόβατα παλιά για τις κτηνοτροφικές επιδοτήσεις».

Μια πιθανή λύση εδώ δίνει η τεχνολογία κι η επιχειρηματικότητα.

Οι αυτόματοι λιποσυλλέκτες χρησιμοποιούνται κατά κόρον στο εξωτερικό, σε μέρη όπως το Ηνωμένο Βασίλειο. To McDonald’s μάλιστα κινεί τον στόλο των φορτηγών του στο Ηνωμένο Βασίλειο σε μεγάλο βαθμό με βιοντίζελ που παράγεται από τα υγρά απόβλητα (τηγανέλαιο και βρώσιμα λίπη και έλαια) από τα καταστήματά του McDonald’s, πετυχαίνοντας τεράστια εξοικονόμηση σε κόστος καυσίμων. Είναι μία πρακτική την οποία ξεκίνησε το 2007. To ίδιο κάνει (σε μικρότερο βαθμό) και σε άλλες χώρες της Ευρώπης.

Στην Ελλάδα το προσπαθεί η Kafsis.

«Στη Θεσσαλονίκη έχουμε ήδη εγκαταστήσει 100 λιποσυλλέκτες», λέει ο Κασκάνης (το πρόγραμμα συμμόρφωσης με τον –πρόσφατα αναθεωρημένο– κανονισμό αποχέτευσης της ΕΥΑΘ, με φορέα και σε αυτήν την περίπτωση την ECAS, τρέχει εδώ και δύο χρόνια). Στην Αθήνα, προς το παρόν, μόλις δύο πελάτες έχουν αγοράσει την υπηρεσία – ένα ξενοδοχείο και ένα κατάστημα εστίασης.